מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
לשכת המדען הראשי
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

קולות קוראים וקידום מחקר

share
שתפו עמוד:
קולות קוראים וקידום מחקר

קידום מחקר ופיתוח ידע רלוונטי למערכת החינוך

מדי שנה אנו מפרסמים קולות קוראים לקבלת סיוע במימון ובקידום של מחקרים יישומיים בתחום החינוך. הנושאים הנבחרים לקולות הקוראים נקבעים לפי מידת הקרבה לליבת התוכנית האסטרטגית של משרד החינוך, ובהתאם לחוסרים בידע המחקרי הקיים בארץ ובעולם – כאשר ידע זה אינו מספק או אינו מתאים להקשר הישראלי. מטרות מחקרים אלו הן הרחבת תשתיות הידע עבור סוגיות שבליבת אתגרי מערכת החינוך, סיוע בצומתי קבלת החלטות בעזרת ידע מחקרי עדכני המבוסס על נתונים, הנגשת ידע מחקרי במשרד החינוך ומחוצה לו וגזירת תובנות מחקריות לעיצוב מדיניות ועקרונות פעולה לפרקטיקה החינוכית.

נושאי המחקרים כוללים בין השאר:

  1. הוראה ולמידה מתקדמים, לרבות חדשנות וטכנולוגיה בחינוך, בדיקת אפקטיביות של תהליכים חינוכיים חדשניים ופיתוח מקצועי של מורים
  2. פסיכופדגוגיה ומיומנויות SEL
  3. צמצום פערים ואי-שוויון
  4. חינוך חברתי ואזרחי
  5. הכלה בחינוך
  6. חינוך לגיל הרך
  7. מדיניות חינוכית
  8. מחקרי שותפות אקדמיה-שדה (Research Practice Partnership – RPP): שותפויות ממוקדות בפרקטיקה ומבוססות על מערכת יחסים הדדית כששני הצדדים שותפים לה ומפיקים תועלת ממנה.

עבור כל אחד מהמחקרים המבוצעים במסגרת זו, מוקמת ועדה מלווה המייצרת דיאלוג בין קובעי המדיניות לחוקרים. תפקיד הוועדה לאפשר למידה של קובעי המדיניות מהידע המחקרי תוך כדי התהליך מחד גיסא ודיוק של המחקר בהתאם לאתגרי המדיניות מאידך גיסא.

תהליכי המחקר מניבים (נוסף על תרומתם לעולם הידע המדעי) תובנות וכלים למערכת החינוך במגוון דרכים, ובהן: הצעת מודלים מותאמים למערכת החינוך שניתנים לסילום(Scaling up), תרומה לפיתוח של כלי מדידה העומדים לרשות משרד החינוך, תובנות וידע התורמים להכשרת מעגל ראשון של עובדי הוראה, אשר מסוגלים להוביל ולהכשיר מעגלים נוספים בעתיד. ערוץ נוסף לקידום מחקר הוא המלגה ע"ש זלמן ארן לדוקטורנטים מצטיינים.