קולות קוראים וקידום מחקר
קידום מחקר ופיתוח ידע רלוונטי למערכת החינוך
מדי שנה אנו מפרסמים קולות קוראים לקבלת סיוע במימון ובקידום של מחקרים יישומיים בתחום החינוך. הנושאים הנבחרים לקולות הקוראים נקבעים לפי מידת הקרבה לליבת התוכנית האסטרטגית של משרד החינוך, ובהתאם לחוסרים בידע המחקרי הקיים בארץ ובעולם – כאשר ידע זה אינו מספק או אינו מתאים להקשר הישראלי. מטרות מחקרים אלו הן הרחבת תשתיות הידע עבור סוגיות שבליבת אתגרי מערכת החינוך, סיוע בצומתי קבלת החלטות בעזרת ידע מחקרי עדכני המבוסס על נתונים, הנגשת ידע מחקרי במשרד החינוך ומחוצה לו וגזירת תובנות מחקריות לעיצוב מדיניות ועקרונות פעולה לפרקטיקה החינוכית.
נושאי המחקרים כוללים בין השאר:
- הוראה ולמידה מתקדמים, לרבות חדשנות וטכנולוגיה בחינוך, בדיקת אפקטיביות של תהליכים חינוכיים חדשניים ופיתוח מקצועי של מורים
- פסיכופדגוגיה ומיומנויות SEL
- צמצום פערים ואי-שוויון
- חינוך חברתי ואזרחי
- הכלה בחינוך
- חינוך לגיל הרך
- מדיניות חינוכית
- מחקרי שותפות אקדמיה-שדה (Research Practice Partnership – RPP): שותפויות ממוקדות בפרקטיקה ומבוססות על מערכת יחסים הדדית כששני הצדדים שותפים לה ומפיקים תועלת ממנה.
עבור כל אחד מהמחקרים המבוצעים במסגרת זו, מוקמת ועדה מלווה המייצרת דיאלוג בין קובעי המדיניות לחוקרים. תפקיד הוועדה לאפשר למידה של קובעי המדיניות מהידע המחקרי תוך כדי התהליך מחד גיסא ודיוק של המחקר בהתאם לאתגרי המדיניות מאידך גיסא.
תהליכי המחקר מניבים (נוסף על תרומתם לעולם הידע המדעי) תובנות וכלים למערכת החינוך במגוון דרכים, ובהן: הצעת מודלים מותאמים למערכת החינוך שניתנים לסילום(Scaling up), תרומה לפיתוח של כלי מדידה העומדים לרשות משרד החינוך, תובנות וידע התורמים להכשרת מעגל ראשון של עובדי הוראה, אשר מסוגלים להוביל ולהכשיר מעגלים נוספים בעתיד. ערוץ נוסף לקידום מחקר הוא המלגה ע"ש זלמן ארן לדוקטורנטים מצטיינים.
קולות קוראים פעילים
אין כרגע קולות קוראים פעילים.
ניתן לפנות לכתובת הדוא"ל madan@education.gov.il בבקשה להתעדכן בעת פרסום קולות קוראים חדשים.
הזוכים בקולות קוראים לשנת 2024
-
מערכת רמב״מ (הוראת מורים בעזרת בינה מלאכותית): הכשרה אישית להוראה של מקצועות STEM
המחקר יפתח ויבחן מערכת בינה מלאכותית להתאמה אישית של תכנית לימוד למורים במקצועות הטכנולוגיה, המדעים והמתמטיקה (STEM).
בהינתן ידע פדגוגי במקצוע הנבחר (מתמטיקה, ביולוגיה, וכו׳), המערכת בונה מסלול הכשרה אישי לכל מורה בהקניית מיומנויות במקצוע, החל מידע בסיסי ועד השגת מומחיות. הבינה המלאכותית עוקבת לאורך זמן אחר התפתחות המיומנויות של המורה, ומתאימה לו ידע תוכן וידע פדגוגי-תוכני על פי צרכיו.
המערכת מעריכה את רמת המיומנות של המורה בזמן-אמת על סמך הביצועים שלו, רמת ההבנה (מיקומו בתהליך קוגניטיבי של רכישת ידע) ואבחון עצמי. חלק מהכשרת והערכת המורה כולל גם סימולציית כיתה שבו יתנסה המורה בהוראה מול תלמידים בעלי רקע ויכולות שונים ומגוונים. המערכת תיושם כחלק מתוכנית הכשרה של מורים למדעים באוניברסיטת בן גוריון ובמכללות להכשרת מורים בנגב.
-
תרומת ה-Gen-AI לקידום למידה מותאמת אישית באמצעות צ'אטבוט: פיתוח מקצועי של מורים בנושא הלמידה העצמאית והוראתה
למורים תפקיד מרכזי בקידום למידה עצמאית (SRL: Self-Regulated Learning) בקרב תלמידים, התופסת מקום חשוב בתחום החינוך. לפיכך, חשוב לפתח ידע בלמידה העצמאית (SRL) והוראתה (SRT: Self-Regulated Teaching). בנוסף, המחקר מראה כי קיימים קשיים בהוראת מיומנויות ה-SRL, בלמידתן ובהערכתן. בכדי להתמודד עם קשיים אלו ולספק הוראה איכותית יש להשקיע בפיתוח מקצועי מותאם אישי עבור המורים עצמם. למרות העובדה שבינה מלאכותית יוצרת (Gen-AI: Generative Artificial Intelligence) יכולה לתת מענה לפיתוח מקצועי מותאם אישית, מעטים הם המחקרים שעוסקים במורים בהקשר זה.
יתר על כן, נוצר צורך לשלב בפיתוח מקצועי של מורים, כלי הערכה נוספים דוגמת מבחני שיפוט מצביים (SJT: Situational Judgment Tests). על מנת להעריך את האפקטיביות של פרסונליזציה באמצעות Gen-AI, במחקר זה מורים ילמדו את ה-SRL-SRT באמצעות צ'אטבוט ו-SJT, כאשר קבוצה אחת של מורים תשלב Gen-AI בתהליכי הלמידה והשניה לא. במקביל, יישמו המורים בכיתותיהם את הצ'אטבוט.
במחקר תבחן האפקטיביות של ההוראה עצמה בארבעה היבטים:
- SRL של מורים
- SRT של מורים
- בחינת פיתוח מיומנויות SRL בקרב תלמידים
- הישגים לימודיים
למחקר תרומה מדעית ויישומית בתחום השימוש ב-Gen-AI לקידום למידה מותאמת אישית של SRL-SRT באמצעות צ'אטבוט בקרב מורים; ותרומה מתודולוגית באמצעות פיתוח שיטות מגוונות להערכת ידע של מורים בעקבות פיתוח מקצועי.
-
פיתוח ויישום של מודל התפתחות מקצועית מותאם-אישית לקידום אוריינות AI בקרב מורים
קידום אוריינות AI בקרב מורים נעשה בצורה אינטנסיבית במערכות החינוך של מדינות מתקדמות, ובגופי חינוך בינלאומיים. בישראל, עד כה, המאמצים לקידום אוריינות AI בקרב מורים התמקדו בהקניית מיומנויות טכניות של שימוש בישומים שונים דרך מפגשי העשרה אד-הוקיים. אולם, הכנה מהותית של מורים לעידן הAI דורשת הכשרה משמעותית יותר, שתישען על בסיס ידע מדעי, טכנולוגי, ופדגוגי מעודכנים, ותתורגם למודל המותאם למערכת החינוך הישראלית.
אנו מציעים לפתח מודל הכשרה הנשען על יסודות אלה, שיעוצב בצורה המאפשרת התאמה אישית לפרופילי מורים שונים, הנותן מענה לשונות האדירה הקיימת בקרב סגל ההוראה מבחינה תרבותית, דיסציפלינרית, ועוד; לפתח קורס אקדמי לאוריינות AI למורים המממש מודל פרסונליזציה זה; ולבצע פיילוט של הרצתו בשטח. למחקר שלב של מחקר בסיסי, מחקר עיצוב ומחקר הערכה. במהלכם, נפתח מסגרת מושגית-אנליטית לאפיון מורכב של המורים בהקשר של אוריינות AI תוך שילוב ממצאי המחקר הבסיסי על פרופילים של למידת מורים, המחקר על פרופילים של "דאגות," ועל אמון ומוכנות לאימוץ AI, שנערכו ע"י מגישי ההצעה. על בסיס המסגרת יפותח כלי לאיבחון פרופילי המורים-כלומדים את תחום הAI להוראה.
האיבחון, יכוון את מחקר העיצוב לפיתוח תוכניות מותאמות אישיות להתפתחות מקצועית של המורים בתחום. בשלב הערכה, נבחן כיצד משפיעה למידה מותאמת אישית מבוססת פרסונליזציה על תהליכי הלמידה של המורים ועל ההבנה והעמדות כלפי AI. וכיצד משפיעה למידה מבוססת פרסונליזציה על אימוץ ויישום של AI בהוראה. אנו ניישם את המסגרות והכלים שיפותחו במחקר במסגרת קורס פיתוח מקצועית בנושא "אוריינות AI להוראה ולמידה", אשר יניח את התשתית להכשרה רחבת היקף במסגרות שונות לקידום מותאם-אישית של המורים.
-
ניתוח שיח חינוכי באמצעות AI
מטרת מחקר זה היא לפתח כלי AI המנטר וממשב באופן אוטומטי ובזמן אמת דיונים מקוונים סביב סוגיות שנויות במחלוקת על מנת למקסם למידה ומיומנויות שיח בדיונים מסוג זה, שהינם מרכיב בלתי נמנע בחיינו.
הכלי ינתח תוכן מילולי (טקסטואלי) ויפיק ממנו תובנות בזמן אמת בנוגע לפוריותו הפוטנציאלית של השיח, כשהוא נשען על ידע חינוכי, בפרט תיאוריה ומעשה של פדגוגיה דיאלוגית. תובנות אלו יתורגמו להצעות ומשוב למתדיינים והמורה. כלי זה יעודד ויאפשר יישום פדגוגיה דיאלוגית בהיקף נרחב, גם בסוגיות בהן אין תשובה ברורה ומוסכמת (ספרות, אזרחות וכו'), מה שבתורו יוביל לטיפוח מיומנויות שיח חשובות בקרב תלמידים ויכשירם לעולם המחר.