מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
לשכת המדען הראשי

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה לרשימה

מה קורה במוח כאשר אנחנו מבינים (או לא) את החומר הנלמד?

share
שתפו עמוד:
מה קורה במוח כאשר אנחנו מבינים (או לא) את החומר הנלמד?
פורסם בתאריך: 29.08.2024
נושא: שיטות למידה
השתתפו בכתיבת הסקירה: גילי רון

בשנת 2021 ובשנת 2023 התבצעו שני מחקרים שמדדו פעילות חשמלית במוח אצל מורים ותלמידים. החוקרים השתמשו בטכנולוגיית הדמיה עצבית על תלמידים ומורים בזמן הלמידה, והצליחו לשים לב כיצד מוחות יכולים להתכנס סביב הבנה משותפת. המחקרים מצביעים על כך שהלמידה הייתה משמעותית בלמידה חברתית בין תלמידים לתלמידים וכן שימת דגש על חשיבות המומחיות ותפקיד ההוראה הישירה.

המחקר על קצה המזלג

המחקר בשנת 2021 מצביע על כך שבקורס מדעי המחשב, המוח של המרצים והסטודנטים היה נראה דומה להפליא. על פי סריקות מוח שנערכו בזמן שסטודנטים צפו בסרטוני הרצאות, הפעילות המוחית בקרב אלו שהבינו את החומר, התאימה בהדרגה לתלמידים בעלי ביצועים גבוהים אחרים, מוריהם ועם מומחים בתחום, מעין "סינכרון מוח" שהציע את הופעתה של הבנה משותפת. עם זאת, עבור תלמידים שלא הצליחו להבין את  החומר, הפעילות המוחית לא השתנתה.

המחקר משנת 2023 באמצעות EEG, המודד פעילות חשמלית במוח, תומך במידה רבה בממצאי המחקר משנת 2021. מורים למדעים בתיכון לימדו קבוצות של מבוגרים צעירים מצוידים באלקטרודות על נושאים מדעיים. חוקרים מצאו שפעילות מוחית דומה בין תלמידים לתלמידים ובין תלמידים למורים ניבאה ביצועים אקדמיים טובים יותר במבחנים. שני המחקרים יחדיו מדגישים את החשיבות של מומחיות אקדמית והוראה ישירה, וגם על הכוח של למידה בין תלמידים לתלמידים.

הסקירה הנוכחית מוקדשת להצגה של מאמר אחד.