קטלוג סקירה יומית
חיפוש חופשי ברשימת הסקירות היומיות שפורסמו
ילדים בני הגיל הרך כיום גדלים (ויגדלו) בעידן של התקדמות טכנולוגית וחברתית מהירה. עידן זה מזמן אתגרים חדשים עבור המורים והתלמידים, אך גם יש בו משום הזדמנות לשינוי ולשיפור לטובה של הפדגוגיה. הבנה טובה יותר של הדרך שבה אנו לומדים מזמנות אפשרות לקדם למידה בעזרת טכנולוגיה ומשחק. צורות למידה אלו יכולות לשפר את המוטיבציה של תלמידים צעירים ללמוד ואת העניין שלהם בלמידה. הסקירה היומית מציגה שני מאמרים שבחנו דרכים חדשניות לשפר את הלמידה בגיל הרך. המאמר הראשון סוקר את הידוע על ההתפתחויות בשימוש בטכנולוגיות התקשורת והמידע בגיל הרך. המאמר השני בוחן כיצד ניתן לקדם אוריינות שפה שנייה בגיל הרך דרך משחק.
המחקר המדעי, הן בתחום החינוך, הן בתחום התפתחות המוח, מעלה כי בגיל הרך מתעצבים ובמידה רבה אף נקבעים הכישורים הקוגנטיביים והיכולות של ילדים. מסיבה זו חשוב עד מאוד לקדם ככל האפשר את הכישורים הקוגנטיביים, החברתיים והרגשיים של ילדים בני גיל זה. הסקירה היומית מציגה שני מאמרים שבחנו תוכניות התערבות שכוונו לגיל הרך. במאמר הראשון מוצגת סקירה מטא־אנליטית של מחקרים כמותיים שעסקו בתוכניות התערבות לקידום למידה רגשית-חברתית (Social Emotional Learning – SEL) לגיל הרך. במאמר השני מתוארת תוכנית התערבות לגיל הרך אשר התמקדה בקידום ארבעה סוגים של יכולות קוגנטיביות אצל משתתפיה.
בעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים שמטרתם להעריך את השפעתן של תוכניות המעניקות חינוך איכותי בגיל הרך על המשך חייהם של תלמידים הנהנים מהן. רוב המחקרים עסקו בהערכת ההשפעה של חינוך קדם־יסודי על הישגי התלמידים בטווח הזמן הקצר והבינוני. הסקירה היומית מציגה שני מאמרים שבחנו את ההשפעות הללו מזווית רחבה יותר. במאמר הראשון מוצג מחקר אורך שעקב אחר בוגרי תוכנית "פֶּרי קדם־יסודי" – תוכנית התערבות משנות השישים של המאה הקודמת – ואף אחר צאצאיהם. במחקר זה בוצע ניתוח "עלות תועלת" של התוכנית. המאמר השני מציג בחינה של השפעת החינוך הקדם־יסודי בטווח הקצר (יחסית) אולם במשתנים נוספים מעבר להצלחה בלימודים.
בשנים האחרונות ברור יותר ויותר כי פערים לימודיים ופסיכולוגיים בין תלמידים מרקעים שונים מתהווים כבר בראשית דרכם הלימודית, וכי חינוך איכותי בגיל הרך הוא חיוני לשיפור הישגיהם של התלמידים ולסגירת פערים. הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית מציגה היום שני מאמרים שבחנו את ההשפעות של חינוך איכותי בגיל הרך, לא רק בטווח הקצר אלא לאורך שנות התפתחותם והתבגרותם של התלמידים המשתתפים (או שאינם משתתפים) בו. במאמר הראשון מוצג מחקר אורך שעקב אחר תלמידים מגיל הגן ועד סוף כיתה ח'. מאמר זה בחן את התפתחותם האקדמית והפסיכולוגית של תלמידים שהשתתפו בחינוך הפורמלי לעומת זו של עמיתיהם שלא השתתפו בו. המאמר השני מציג סקירה מטא־אנליטית של 17 מאמרים – מחקרי אורך כולם – שבחנו את ההשפעה של איכות החינוך בגיל הרך על הישגים אקדמיים של התלמידים בהמשך הדרך.
תוכניות התערבות. זוהי סקירה אחרונה בסדרת "מניעת אובדנות". בסקירה הראשונה עסקנו בזיהוי גורמי סיכון אינדיבידואלים לאובדנות כיצד ניתן למתן אותם. בסקירה השניה בחנו את החזרה לשגרת לימודים בבית הספר כתקופה רגישה, כולל תרומתם של מופעי בריונות. את הסקירה היומית הנוכחית נקדיש לתוכניות התערבות. נסקור שני מאמרים שבחנו את יעילותן של תוכניות למניעת אובדנות. המחקר הראשון סקר 13 תוכניות שמטרתן להכשיר הורים ומורות לזיהוי מצוקה ומחשבות אובדניות. התוכניות התגלו כיעילות בהעצמת הידע של המשתתפים בנוגע לאובדנות, אך חסר בהן מידע על השפעתן במניעת אובדנות. המחקר השני סקר 27 תוכניות התערבות למניעת אובדנות המיועדות לבתי ספר. תוכניות אלו, שחלקן מיועדות לצוות החינוכי וחלקן לתלמידים, התגלו כיעילות במידה משתנה. במקרה ומתעוררת מצוקה ניתן לפנות לקבלת מענה רגשי ומקצועי להורים ותלמידים.
חזרה לשגרה בית ספרית וזיהויה כתקופה רגישה. בסקירה הקודמת עסקנו בגורמי סיכון אינדיבידואליים לאובדנות ובחנו כיצד ניתן למתן אותם. הסקירה היומית הנוכחית תבחן את החזרה לשגרת לימודים בבית הספר כתקופה רגישה. התקציר הראשון סוקר נייר עבודה של הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (ארה"ב). ממצאיו מראים עלייה משמעותית באובדנות של בני נוער בעת החזרה ללימודים - לאחר חופשה או העדרות ממושכת (כגון סגר קורונה). בנוסף, ייתכן כי בריונות (לה הקדשנו סקירה קודמת בסדרה) היא הגורם לקפיצה באובדנות בעת החזרה ללימודים. המאמר השני סוקר אף הוא נתונים מארצות הברית, ומזהה גם הוא את החזרה מחופשה ממושכת יחד עם מספר תקופות נוספות, כזמנים רגישים וחשובים במאמץ למנוע אובדנות של בני נוער. מסקנות אלה רלוונטיות גם לתקופה של חזרה לשגרת הלמידה לאחר שיבושי המלחמה.
גורמי הסיכון לאובדנות ודרכים למניעתה. אובדנות בני נוער היא סיבת המוות השלישית בשכיחותה אצל צעירים בני 24-15, ואפשר וחשוב לפעול למניעתה. את שלושת הסקירות הקרובות נקדיש לנושא הרגיש והחשוב ונבחן אותו ממספר כיוונים. תחילה נסקור את התופעה, נזהה את גורמי הסיכון לאובדנות ונבחן כיצד ניתן למתן אותם. לאחר מכן, נבחן את הקשר בין אובדנות לפעילות בית הספר, חזרה מחופשות והזיקה של הנושא לתופעת הבריונות. לסיכום, נבחן דרכי מניעה ותוכניות התערבות. במקרה ומתעוררת מצוקה ניתן לפנות לקבלת מענה רגשי ומקצועי להורים ותלמידים.
בריונות בבית הספר היא אחד מסוגי האלימות עמה מתמודדת מערכת החינוך ולמורים שמתמודדים מקרוב עם תופעת הבריונות ועם השלכותיה השפעה ישירה על התמודדות עמה. בהתחשב בכך, חשוב שפרחי הוראה יסיימו את הכשרתם המקצועית עם ידע והבנה בנושא, ובכלל זה יכולת לזהות בריונות והכרת דרכי התמודדות אפקטיביות עימה.
התפתחות מקצועית של מורים היא אמצעי מרכזי להטמעתן של רפורמות חינוכיות ולשמירה על איכות הוראה גבוהה המסייעת לשיפור של ביצועי התלמידים. אולם פוטנציאל זה אינו תמיד ממומש. הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית תוקדש למאמר שביקש לאתר את הגורמים המפריעים למימוש הפוטנציאל ואת הדרכים להפוך את הפיתוח המקצועי לגורם המשפיע על תפקוד המורים ועל מקצועיותם. המאמר מציע מודל חדש המסביר את המחסומים העומדים בדרכם של מורים ומקשים את יישומם של התכנים שנלמדו במסגרת הפיתוח המקצועי. כותבי המאמר מדגישים כי כדי שפיתוח מקצועי יסייע ליישום רפורמות וסטנדרטים חינוכיים חדשים, יש ליצור בתוכו מרחב פדגוגי שבו יוכלו מורים להתנסות בפרקטיקות הוראה חדשות. המאמר מציג המלצות יישומיות ברמת בית הספר לשיפור תהליכי הפיתוח המקצועי למורים.
בעשורים האחרונים מתבהרת יותר ויותר החשיבות של תקשורת טובה בין הורים למורים כבסיס לקידום ולשיפור המהלך הלימודי של התלמיד. אין ספק כי ההורים, כיחידים וכקולקטיב, יכולים וצריכים להיות אחראים לחינוכו וללימודיו של ילדם, ולשם כך עליהם לעבוד בשיתוף פעולה עם המורים. עם זאת, לעיתים קרובות קיימים גורמים המקשים על תקשורת מסוג זה, ואפילו גורמים לקונפליקט בין הורים למורים. הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית מציגה שני מאמרים שעסקו בשאלה: מהם החסמים המרכזיים לתקשורת איכותית בין מורים להורים, וכיצד ניתן להתגבר עליהם?