אסטרטגיית "בנייה מחדש טוב יותר" ומערכת החינוך לאחר אסון
כתיבה: חגית שאשא-שרף
עריכה: עודד בושראין, אסף שטיין
מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל נמצאות אוכלוסיות שלמות במדינת ישראל במצב של עקירות מתמשכת, כך ביחס לאוכלוסיית המפונים מהצפון ומהדרום, שחלקם מתחילים לחזור לבתיהם, כיחידים או כקהילה. בשני המקרים הן בצפון והן בדרום, ברור שהחזרה (העתידית) לשגרת חיים שלווה וברת-קיימא, מחייבת תהליך ממושך של תכנון, שיקום ובניה מחדש. סקירת הספרות הנוכחית מוקדשת לגישת ניהול תהליך ה-"בנייה מחדש טוב יותר" (Build Back Batter).
על המחקר
גישת ה"בנייה מחדש טוב יותר" רואה בתקופת השיקום חלון הזדמנויות ליצירת תשתית שתסייע לחזק את הקהילה. הסקירה מתמקדת בבנייה מחדש של בתי-ספר כעוגנים מרכזיים בקהילה.
שלבי המודל הם:
- תכנון הפחתת הסיכון ושיפור החוסן המבני
- שיקום הקהילה
- יישום התוכנית באופן אפקטיבי במקביל לניטור והערכת התהליך
הסקירה מציעה דרכים לשלב בין בעלי העניין, המקורות והמשאבים ברמה המדינתית ובין אלו שברמה המקומית-קהילתית. עבודה לאור המודל יכולה להביא בסיומו לקהילה המכילה את מגוון האוכלוסיות החברות בה, מועצמת במסוגלותה לנהל ולפתור בעיות, שחבריה בעלי תחושת המשכיות וקשרים חברתיים מפותחים.
לבית הספר תפקיד חשוב ומרכזי בתהליך וזאת ממספר סיבות:
- היותו משאב לקידום לכידות חברתית
- מקומו כמוסד המשמר את המשכיות חיי היום יום
- יכולתו לפעול כמרכז קהילתי בשגרה ובחירום