גישה רב-רכיבית להבנת הנקרא: הכשרת מורים למיפוי ולהתערבות
מאת: ד"ר תמי קציר וד"ר אורלי ליפקה
המחקר התמקד בתחום הבנת הנקרא בפרספקטיבה רב-רכיבית ובחן את יעילותה של תוכנית השתלמות של שלושים שעות (עשרה מפגשים) למורים המלמדים בכיתות ד-ה. התוכנית כללה חומרים פדגוגיים מבוססי מחקר שפותחו על ידי החוקרות, ובמסגרתה ניתנו למורים נתוני מיפוי כיתתיים לשם קידום הישגי התלמידים בהבנת הנקרא וליצירת שינוי בגישות המורים.
על המחקר
מחקר זה התמקד בתחום הבנת הנקרא בפרספקטיבה רב-רכיבית ובחן את יעילותה של תוכנית השתלמות של שלושים שעות (עשרה מפגשים) למורים המלמדים בכיתות ד-ה. התוכנית כללה חומרים פדגוגיים מבוססי מחקר שפותחו על ידי החוקרות, ובמסגרתה ניתנו למורים נתוני מיפוי כיתתיים לשם קידום הישגי התלמידים בהבנת הנקרא וליצירת שינוי בגישות המורים.
ממצאים: תלמידים שהשתתפו בתוכנית הגיעו להישגים גבוהים יותר בידע אוצר מילים, בהבנת הנקרא, ובמדדים רגשיים בהשוואה לתלמידים שמוריהם לא קיבלו את חומרי התוכנית ולא העבירו אותה. נוסף על כך, בקרב התלמידים אשר השתתפו בתוכנית שיעור התלמידים המתקשים קטן בתום התוכנית לעומת קבוצת הביקורת שבה שיעור התלמידים המתקשים גדל בסוף השנה. המורים שעברו את ההשתלמות דיווחו על פיתוח ידע גבוה יותר ועל רצון רב יותר להטמעת התוכנית גם בשנים הבאות.
מסקנות: נמצא שתוכנית פדגוגית חדשנית ועדכנית יכולה להוביל לשיפור ניכר בהישגי תלמידים גם ללא הכשרה מלווה למורים, אך כדי שמורים ירצו להמשיך להטמיע תוכניות אלה ויחושו ביטחון ומסוגלות אישית, חשוב שיעברו הכשרה בתחום האוריינות, ובפרט הכשרה אשר במסגרתה יימסרו להם ממצאי מיפוי של תלמידיהם.