מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
לשכת המדען הראשי
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה לקטלוג

מבחנים משווים בינלאומיים (ILSA) ומבחני פיזה (PISA) סקירה מקוצרת

share
שתפו עמוד:
מבחנים משווים בינלאומיים (ILSA) ומבחני פיזה (PISA) סקירה מקוצרת

מאת: ד"ר חמי רחמיאל

מבחנים משווים בינלאומיים צמחו החל משנות השישים ומשמשים כאמצעי מקובל להעריך את רמת החינוך במדינה מסוימת בהשוואה למדינות אחרות. מקובל לייחס למבחנים אלו מספר יתרונות, בינהם אובייקטיביות והעדר תלות פוליטית, עידוד קבלת החלטות מבוססת נתונים ותרומה לשקיפות ועידוד שיח ציבורי ביחס למצב החינוך. בעשורים האחרונים חרגו מבחנים אלו מתפקידם המקורי ככלי תומך מחקר פדגוגי אל עבר כלי תומך מדיניות בעל בולטות רבה בשיח הציבורי. 

תחום תוכן: מדיניות חינוך
סוג פרסום: סקירת ספרות
שנת פרסום: 2023

על המבחנים

מבחנים משווים בינלאומיים צמחו החל משנות השישים ומשמשים כאמצעי מקובל להעריך את רמת החינוך במדינה מסוימת בהשוואה למדינות אחרות. מקובל לייחס למבחנים אלו מספר יתרונות, בינהם אובייקטיביות והעדר תלות פוליטית, עידוד קבלת החלטות מבוססת נתונים ותרומה לשקיפות ועידוד שיח ציבורי ביחס למצב החינוך. בעשורים האחרונים חרגו מבחנים אלו מתפקידם המקורי ככלי תומך מחקר פדגוגי אל עבר כלי תומך מדיניות בעל בולטות רבה בשיח הציבורי. בהתאם לכך הופיעו מחקרים הבוחנים באופן ביקורתי את תפקידם הציבורי של מבחנים אלו. את הביקורת שתתואר בסקירה זו ניתן לקבץ תחת שלושה מימדים:

  1. העדר גיבוי אמפירי להנחות היסוד וההיגיון המנחה את תכנון וביצוע המבחנים.
  2. קשיים מתודולוגיים ליישום המבחנים באופן אמין ותקף.
  3. הטיה ורידוד השיח הציבורי וקבלת החלטות מדיניות (עקב הצגת ממצאים חלקית ומוטה).