גישה היברידית להכשרת מורים ליצירה ותמיכה בתהליכי למידה עצמאיים
מאת: ד"ר ענת כהן ופרופ' יהודית דורי
המחקר עוסק בלמידה בהכוונה עצמית (SRL): הסקירה כוללת רקע תיאורטי על SRL, התערבויות שמקדמות SRL, סוגיות שנוגעות להכשרת מורים ולהערכה לשם למידה.
על המחקר
ממצאי המחקר, מראים כי ניתן לקדם תהליכי למידה עצמאיים בקרב לומדים ומורים ולשפר את ההישגים הלימודיים באמצעות הכשרת מורים שמתמקדת בהערכה לשם למידה ומתן מענה לאוכלוסייה הטרוגנית. מהערכת השימוש באסטרטגיות הלמידה בהכוונה עצמית בקרב המורים, עלה כי המסוגלות העצמית של המורים גבוהה, אך עדיין קיימים אתגרים בתחום הצבת המטרות וחיפוש העזרה. בקרב התלמידים שהשתתפו בתוכנית חלה עליה בשימוש באסטרטגיות הכוונה עצמית בלמידה, ובעיקר באסטרטגיות תכנון וניהול זמנים ועלייה בהישגים, בהשוואה לתלמידים שלא השתתפו בתוכנית. בנוסף, מידת השימוש באסטרטגיות ללמידה בהכוונה עצמית נמצאה כגורם מנבא לעלייה בציוני התלמידים. עוד נמצא כי במהלך ההכשרה המורים שיפרו משמעותית הן את מיומנויות הלמידה בהכוונה עצמית שלהם, והן את יכולתם ללמד מיומנויות אלה בכיתתם.