ידע עדכני גיל ותהליכים לאיתור מחוננים
מאת: ד"ר שם שמי
סקירת ספרות זו עוסקת בשאלה מהו הגיל שבו נכון לאתר, על מנת שמירב הילדים והילדות המחוננים והמצטיינים יאותרו מחד, ומאידך, יצומצמו טעויות מדידה המתבטאות באיתור שגוי על השלכותיו השליליות?
על הסקירה
סקירת ספרות זו עוסקת בשאלה מהו הגיל שבו נכון לאתר, על מנת שמירב הילדים והילדות המחוננים והמצטיינים יאותרו מחד, ומאידך, יצומצמו טעויות מדידה המתבטאות באיתור שגוי על השלכותיו השליליות? המסמך מציע מענה מנומק לשאלת גיל האיתור בישראל, וזאת על ידי בחינת 3 פרספקטיבות מחקריות משלימות העוסקות בילדים מחוננים ואיתורם. פרספקטיבות אלו הן הפרספקטיבה הפסיכומטרית-קוגניטיבית, הפרספקטיבה הנוירו-פסיכולוגית, והפרספקטיבה המבחנית-רגשית. בחלקו השני של המסמך מוצגת סקירה של גיל ותכני האיתור של מחוננים בארצות שונות בעולם. הסקירה ממפה מגמות מעורבות, ואף סותרות, הן מבחינת הגדרת המחוננות, והן בגישה החינוכית והפסיכומטרית לאיתור מחוננים ברחבי העולם.