לא יוצאים מהמסך: הקשר בין שימוש במסכים בתקופת הקורונה, פרקטיקות הוריות, ותפקוד רגשי ואקדמי בקרב תלמידי כיתות ה'-ט' בחינוך הממלכתי
מאת: ד"ר נעמה גרשי ובר שוצמן
מטרת מחקר זה הייתה לאפיין מהם הקשיים המאפיינים שימוש מוגבר במסכים, מיהם הילדים הפגיעים לקשיים תפקודיים כתוצאה משימוש מוגבר במסכים וכיצד פרקטיקות הוריות חיוביות ושליליות משפיעות על הקשר שבין שימוש במסכים וקשיים תפקודיים.
תחום תוכן:
חברתי - רגשי
סוג פרסום:
מחקר
שנת פרסום:
2021
על המחקר
מטרת מחקר זה הייתה לאפיין מהם הקשיים המאפיינים שימוש מוגבר במסכים, מיהם הילדים הפגיעים לקשיים תפקודיים כתוצאה משימוש מוגבר במסכים וכיצד פרקטיקות הוריות חיוביות ושליליות משפיעות על הקשר שבין שימוש במסכים וקשיים תפקודיים. ממצאים עיקריים:
- התמכרות למסכים נמצאה קשורה לקשיים רגשיים והתנהגותיים וכן לתפקוד אקדמי נמוך יותר;
- ההתמכרות למסכים ולא הזמן שבו הילדים בילו במסכים היוו את הגורם המרכזי שהיה קשור לקשיים התפקודיים;
- הורות שלילית (שהתבטאה ברמות נמוכות של מעורבות, עוינות מוגברת ושליטה) וכן קשיי ויסות קודמים של הילד עשויים להוות גורמי סיכון הן להתמכרות למסכים והן לקשיים רגשיים והתנהגותיים;
- להורים רבים ישנו קושי להעריך את מידת ההתמכרות של ילדיהם למסכים.