הדגמה ליישום הממצאים על עיצוב סביבות למידה בחירום ומשבר
מאת: ד"ר גדי ביאליק, ד"ר ענת מור-אבי, ד"ר אורטל מרחב ושרי אלפסי-ניסן
איך לתכנן למידה במרחב פיסי זמני בחירום? פינוי האוכלוסייה הנרחב במסגרת המלחמה חייב הקמה מהירה של סביבות למידה מחוץ למבנים שיועדו לשמש כבתי ספר. בנוסף, בערים רבות עברו תלמידים למרכזים קהילתיים, אוניברסיטאות, מכללות ומבני ציבור, או לבתי ספר מארחים בהם קיים מרחב מוגן תקני. המרחבים החדשים מהווים אתגר עיצובי ופדגוגי כדי להתאימם לפעילות חינוכית. המסמך מדגים שימוש בכלי לתכנון מרחב הלמידה בזמן חירום: כגון אולם כנסים בבית-מלון, מרחב בבית ספר מארח או מבנה זמני.
על המסמך
איך לתכנן למידה במרחב פיסי זמני בחירום? פינוי האוכלוסייה הנרחב במסגרת המלחמה חייב הקמה מהירה של סביבות למידה מחוץ למבנים שיועדו לשמש כבתי ספר. בנוסף, בערים רבות עברו תלמידים למרכזים קהילתיים, אוניברסיטאות, מכללות ומבני ציבור, או לבתי ספר מארחים בהם קיים מרחב מוגן תקני. המרחבים החדשים מהווים אתגר עיצובי ופדגוגי כדי להתאימם לפעילות חינוכית. המסמך מדגים שימוש בכלי לתכנון מרחב הלמידה בזמן חירום: כגון אולם כנסים בבית-מלון, מרחב בבית ספר מארח או מבנה זמני. הכלי פותח עלי ידי ד"ר גדי ביאליק, ד"ר ענת מור-אבי, ד"ר אורטל מרחב ושרי אלפי-ניסן בשיתוף אדריכל רן קליק, במסגרת מחקר פיתוחי יישומי עבור לשכת המדענית הראשית, בהזמנת מינהל הפיתוח במשרד החינוך ותחת מכללת סמינר הקיבוצים. הכלי מציע לבחון: מבחינה פדגוגית:
- מהי המטרה החינוכית של הפעילות (הנרטיב החינוכי)
- מה ההתנהגות (הפעילות) שתתקיים במרחב.
מבחינת המרכיבים במרחב הפיסי החדש:
- אובייקטים מרחביים תומכי למידה (שולחנות, כסאות וכו'..).
- סידור מרחבי תומך (כיצד יסודר המרחב).
- צרכים מרחביים לצוות החינוך.
המסמך מדגים תכנון של מספר פעילויות חינוכיות עבור מרחבים שונים.