מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
לשכת המדען הראשי

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה לקטלוג

התמודדותן של גננות וילדי גן עם משבר מגפת הקורונה: שלומות, רווחה רגשית, גורמי פגיעות וחוסן

share
שתפו עמוד:
התמודדותן של גננות וילדי גן עם משבר מגפת הקורונה: שלומות, רווחה רגשית, גורמי פגיעות וחוסן

מאת: ד"ר דנה לסרי, ד"ר נגה כהן וד"ר ג'וי בנטוב

המחקר נערך על ידי ד"ר דנה לסרי, ד"ר ג'וי בנטוב וד"ר נוגה כהן. מטרת המחקר הייתה לבדוק את השלכות הקורונה על גננות ועל ילדי גן – כיצד הקורונה השפיעה על השלומות של הגננות וילדי הגן? האם היו הבדלים בין גננות מזרמי החינוך השונים? והאם היו הבדלים בין גננות בעלות פרופיל התמודדות שונה? המחקר הינו מחקר משולב שכלל סקר כמותי בקרב 623 גננות וקבוצת מיקוד בהשתתפות 32 גננות.

תחום תוכן: מדיניות חינוך
סוג פרסום: מחקר
שנת פרסום: 2022

על המחקר

ממצאי המחקר מראים כי הגננות חוו מצוקה ניכרת בעת משבר הקורונה ודיווחו על שחיקה וטראומטיזציה משנית. במחקר זוהו מנגנוני חוסן אשר סייעו לגננות בהתמודדות עם ההשלכות השליליות של המשבר, ביניהם חמלה עצמית ותמיכה חברתית. כמו כן, ביקורת עצמית נמצאה כגורם פגיעות שהיה קשור לדיכאון וחרדה. על בסיס גורמי החוסן והפגיעות אותרו שלושה פרופילים מובחנים: פרופיל החוסן הגבוה, פרופיל פגיעות גבוהה ופרופיל בסיכון, אשר יכולים לתרום לזיהוי מוקדם של מצוקה בעת משבר בקרב גננות. נמצא כי גננות מזרם החינוך הערבי התמודדו עם מצוקה גבוהה יותר מגננות בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי, שהתבטאה בחששות רבות יותר סביב החזרה לגן, בעיקר מתוך דאגה להידבקות של ילדי הגן. נמצאו גם הבדלים בין שני זרמי החינוך היהודים: גננות מזרם החינוך הממלכתי דיווחו על מצוקה גדולה יותר בעקבות הקורונה בהשוואה לגננות מזרם החינוך הממלכתי דתי. החוקרות ממליצות לפתח תכנית התערבות ומניעה לקידום החוסן של הגננות לקראת המשבר הבא.