במהלך שנת 2023 יצאו לדרך 11 קבוצות מחקר שזכו במסגרת שני קולות קוראים של לשכת המדענית הראשית בשיתוף עם אגף מו"פ ניסויים ויוזמות מנהל חדשנות וטכנולוגיה במשרד החינוך, בנושא הוראה- למידה- הערכה של מיומנויות ובנושא למידת מורים.
מודל לפתרון בעיות מוטיבציוני בסיוע צ'אטבוט
מאת: ד"ר ענת כהן
סקירת הספרות המופיעה למטה היא התוצר הראשון במסגרת פרויקט המחקר Champs - Chatbot Assisted Motivational Problem Solving. העוסק במודל ל"פתרון בעיות מוטיבציוני בסיוע צ'אטבוט" (מודל צ'אמפס), אשר פותח בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב עבור משרד החינוך. למחקר הוגדרו שתי מטרות עיקריות: הראשונה, לבחון כיצד מיומנויות קוגניטיביות ומיומנויות תוך-אישיות מוטיבציוניות, אשר קשורות לפתרון בעיות ונחוצות ללומד במסגרת תהליך למידה עצמאי, מיושמות כיום בכיתות הלימוד; והשניה, לבחון כיצד ניתן לקדם ולשפר את יישום המיומנויות הללו בתוך מערכת החינוך באמצעות מודל אשר פותח לצורך המחקר, היינו מודל צ‘אמפס. המודל פותח על מנת לתת מענה לאתגרים הרבים העולים במהלך למידה עצמית, ומאפשר ללמד, ללמוד ולהעריך מיומנויות קוגניטיביות ומוטיבציוניות הקשורות בפתרון בעיות.