קטלוג סקירה יומית
חיפוש חופשי ברשימת הסקירות היומיות שפורסמו
ההשפעות הרפואיות של נגיף הקורונה טרם התבררו במלואן. אך ישנן עדויות כי לנגיף השפעה שחורגת ממערכת הנשימה. הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית במשרד החינוך מציגה שני מחקרים מכתבי עת רפואיים העוסקים בהשפעות הנוירולוגיות של הנגיף על פעוטות ועל ילדים.
במאה ה-21 מתפתחת הטכנולוגיה בצעדי ענק. התפתחות זו הובילה לנגישות גבוהה למסכים, גם בקרב ילדים. גם מבחינה תרבותית, הקדשת שעות רבות ביום לצפייה, משחק, ותקשורת דרך מסכים, הפכה למקובלת יותר ויותר. סגירת בתי הספר ברוב מדינות העולם בזמן משבר הקורונה, הגבירה מגמה זו. הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית מציגה שני מאמרים שבחנו את השפעת הגישה למסכים, וצריכת התוכן המוגברת באמצעותם, על יכולותיהם הרגשיות והחברתיות של ילדים.
הצוות החינוכי בגני הילדים אחראי בין היתר לעיצוב האקלים הרגשי בגן. מיומנות הצוות ביצירת אווירה תומכת ונעימה, המכונה במחקר יכולת ארגון הגן (Classroom Organization), משפיעה על ההתפתחות הרגשית והחברתית של ילדי הגן וכן על הישגים לימודיים. הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית מתמקדת בחשיבות זו של ארגון הגן, באמצעות שני מחקרים מארצות הברית.
פערים בין הישגי לומדים מהווים תופעה מוכרת במערכות חינוך בכל העולם, שלעיתים קרובות משויכת לפערים ברקע החברתי-כלכלי ממנו מגיעים התלמידים והתלמידות. על מנת להתמודד ולצמצם פערים אלו, חשוב להבין את המקורות שלהם.
בגיל הרך מתעצבת דמותם של הילדה והילד ונרכש בו הבסיס לכישורים קוגנטיביים, רגשיים וחברתיים – בסיס אותו קשה מאוד לרכוש בשלב מאוחר יותר בחיים. לפיכך סביבה תומכת ומקדמת בגיל זה היא חיונית להתפתחותם התקינה של הילדים. הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית בוחנת שני מאמרים, שסקרו את הספרות על אודות התערבויות חינוכיות בגיל הרך.
חוקרים ומחנכים עוסקים רבות באיתור דרכי למידה יעילות ומיטיבות ללימוד קרוא וכתוב. הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית מציגה שני מאמרים הבוחנים סוגיה זו.
ויכוח עתיק יומין המלווה את הבנת נפש האדם נסוב סביב מה משפיע יותר – הגנטיקה והתורשה או הסביבה והחינוך (באנגלית, Nature Vs. Nurture). הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית במשרד החינוך מציגה שני מחקרים שמעידים שהתשובה היא: זה מורכב.
מזה למעלה מעשור שמוסדות בינלאומיים, כמו הבנק העולמי, ממליצים להשקיע בחינוך לגיל הרך כצעד מרכזי במדיניות חינוך לאומית. כלכלנים מדגישים כי ככל שמקדימים את ההשקעה בחינוך לכל ילד וילדה, כך צומחת התשואה. חשיבות ההשקעה בגיל הרך, אם כן, ידועה זה מכבר. אך כיצד יש לגשת לנושא זה מבחינה מעשית? מבחינה פדגוגית? מה ניתן ללמוד מהמחקר אודות מאמצים לקידום תחום החינוך בגיל הרך?
המפגש החינוכי מתרחש בתוך מציאות שמשתנה בכל עת. עוד קודם לאופן שבו הקורונה הפכה את חיינו ואופן פעולת מערכת החינוך, שינויים הם הדבר הקבוע ביותר בסביבה החינוכית. כיצד מתמודדים מורים עם שינויים? אילו אסטרטגיות רגשיות ואחרות משמשות להתמודדות זו?
למרות שהשלומות (Well-Being) של תלמידים ובוגרים ניצבת בעשורים האחרונים במרכז השיח החינוכי, עדיין קיים דיון ער בשאלה מהי שלומות זו וכיצד יש לקדם אותה. אחת הטענות המרכזיות בעניין זה היא שלא דיי בתחושת סיפוק (Content) ונוחות מצד התלמיד או הבוגר. בני האדם מטבעם הם יצורים פעלתנים, שאמורים לרדוף אחר המטרות החשובות להם ולפעול להגשמתן. כלומר, על מערכת החינוך לטפח אזרחים המסוגלים ונוטים לכך. הסקירה היומית של לשכת המדען הראשי עוסקת בטענה זו משתי זוויות שונות אך משלימות.