מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
לשכת המדען הראשי

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה לרשימה

חניכה של מורים בכיתה ומחוץ לה: חלק א׳ - משוב

share
שתפו עמוד:
חניכה של מורים בכיתה ומחוץ לה: חלק א׳ - משוב
פורסם בתאריך: 14.11.24
נושא: חונכות, הכשרה ופיתוח מקצועי
השתתפו בכתיבת הסקירה: עודד בושריאן, אנה קובובסקי, אסף שטיין.

משוב בתהליך המנטורינג להוראה

חונכות מקצועית (Mentoring) - במסגרתו איש או אשת מקצוע וותיקים ומוערכים מלווים עמית למקצוע בשנותיו הראשונות לעבודה, היא אחת הטכניקות הנפוצות לקידום היכולת, הידע המקצועי וההשתפרות בתחומים רבים, וגם בהוראה. הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית תוקדש היום ובפרסום הבא לנושא זה. בסקירה הנוכחית יצגו שני מאמרים הבוחנים את החוויות ואת התפיסות של מורים שעברו תהליך של מנטורינג וכיצד הוא בא לידי ביטוי בתוך כיתת הלימוד ומחוצה לה.
המאמר הראשון בוחן את החוויות ואת התפיסות של מורים שעברו תהליך של הנחיה תוך התמקדות בתפקידו של המשוב (מצד החונכים, אבל גם מצד עמיתים ותלמידים). המאמר השני בוחן כיצד מורים שמשמשים כמנטורים תופסים את תפקידם בתוך כיתת הלימוד ואת תפקידם מחוצה לה.  

המלצות מרכזיות ליישום

  • יעילות המשוב: המחקר מצא כי למשוב הניתן היטב יש פוטנציאל לסייע רבות לשיפור איכות ההוראה של מקבל המשוב. אחד המאפיינים של משוב אפקטיבי הוא הענקת המשוב ממגוון מקורות במקביל.
  • חשיבות הבניית המשוב: משובים שמועברים באופן מסודר ומרוכז יכולים לסייע למורה להבין באופן ברור את תפקיד המשוב ואת השפעתו על התפתחותו המקצועית. 
  • רצוי ליצור סביבת למידה בין־אישית תומכת ומבינה ולספק למורים לאורך הקריירה שלהם ייעוץ והכוונה פסיכולוגיים בנושא התמודדות עם בריונות.
  • נוכחות של מנטור בכיתת הלימוד עשויה לאפשר הזדמנויות חשובות ללמידה ולשיפור עבור המורה המונחה. עם זאת, חשוב לתת את הדעת על הסכנה שבערעור על סמכות המורה בכיתה.
  • פעילויות מנטורינג המסתמכות על החוויות בכיתה, כגון צפייה במורה בכיתה ומילוי משוב על תפקודו או תכנון להמשך המסתמך על הקורה בכיתה, עוזרות להבהיר למורה את הנקודות לשימור ולשיפור בהוראתו. רצוי שפעילויות אלה ייעשו בסמוך ככל הניתן לשיעור עצמו או תוך בחינה משותפת של קטעים מתועדים נבחרים (ייצוגים מצולמים או מוקלטים) ממהלך השיעור.

משוב משפר הוראה למורים ממנטורים, עמיתים ותלמידים

מנטורינג (mentoring) (או הנחיה) הוא תהליך שבו מנטור (בדרך כלל אדם בעל ניסיון רב בתחום מסוים שמדריך אדם פחות מנוסה בתחום זה). בהקשר של מורים, מנטורינג עשוי לכלול הכוונה, תמיכה, ייעוץ והכוונה לשיפור אלמנטים שונים בדרכי ההוראה. המשוב (feedback) הוא תהליך שבו מידע ממקורות שונים על ביצועים או על פעולות של המורה מועבר לו. המשוב
יכול להיות לכלול אלמנטים חיוביים – דברים שהמורה עשה היטב – ושליליים – דברים שעל המורה לשפר בעבודתו.

במחקר הנוכחי בחנו קיילר ושותפיה לכתיבה את החוויות ואת התפיסות של מורים שעברו תהליך של אימון. במאמר מתוארים שני תהליכים כאלו שהתרחשו במהלך חופשות הקיץ של שנת 2016 ושל שנת 2017. התהליכים הללו נסבו סביב אימוץ של מודל הוראה ממוקד בתלמיד (student-learning centered), והיו חלק מתוכנית הפיתוח המקצועי של אותם מורים.
את תוכנית הפיתוח המקצועי העבירו מנחים מתחומי הפדגוגיה הממוקדת בתלמיד וכן מנחים נוספים שהיו מורים מובילים מתחומי הדעת פיזיקה, הנדסה ורובוטיקה. את התהליך הובילו החוקרים כותבי המאמר. שני תהליכי הפיתוח המקצועי כללו אלמנטים של הדמיית שיעורים קצרים שבהם תרגלו המורים הוראה ממוקדת בתלמיד.

בשני המחזורים, בעקבות התרגולים כל משתתפי השיעור נתנו משוב: המנחים, התלמידים, העמיתים ועוזרי ההוראה. במהלך קיץ 2016 מורים מובילים היו אלה האחראים לרכז את המשובים ולהעבירם למורים. אותם מורים מובילים העבירו את המשובים הללו באופן ספורדי יחסית, ולכן (בעקבות משוב שהתקבל מצד מורים במחזור הפיתוח המקצועי הראשון) נערך שינוי במחזור 2017. במחזור זה הושם דגש רב יותר על משוב משולב, וניתנו לכל המשתתפים בשיעור הזדמנויות לתת משוב למורה – המורים המובילים, התלמידים, עוזרי ההוראה והמורים העמיתים.
לצורך בחינת המשמעות שייחסו המורים והמנחים לחוויית ההנחיה, ערכו הכותבים ראיונות מקיפים עם 14 מורים בתחילת דרכם (הנחנכים), עם 47 מנחים מתחום הפדגוגיה הממוקדת בתלמיד ועם 3 מנחים מהתחום הדיסציפלינרי (פיזיקה, הנדסה ורובוטיקה). כמו כן, השתמשו החוקרים גם בסיכומי התצפיות של המורים ושל המנחים ובתיעוד השיעורים על ידי עוזרי
ההוראה.

מניתוח הראיונות ושאר החומרים שנאספו עלו כמה ממצאים בנוגע למשוב, ובמיוחד למשוב הוליסטי ממקורות שונים. ראשית, הרוב הגדול של המורים שהשתתפו בהכשרה המקצועית הביעו עמדות חיוביות כלפי המשוב שקיבלו בעת ההדרכה. כשהתבקשו לדרג את חשיבות.
המשוב בסולם מ־1 עד ,10 דירגו כל המורים למעט אחד רמת חשיבות של 8 ומעלה (הרוב דירגו 9 או 10). המורים ציינו כי המשוב שיחק תפקיד חשוב בהתפתחותם המקצועית, והביעו רצון להמשיך ולקבל משוב על עבודתם. 

מקורות

1Keiler, L. S., Diotti, R., Hudon, K., & Ransom, J. C. (2020). The role of feedback in teacher mentoring: how coaches, peers, and students affect teacher change. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 28(2), 126-155.

דחיפה קדימה או דחיקה הצידה? הנחיית מורים בתוך כיתת הלימוד או מחוצה לה

מנטורינג כאמור הוא אחת מהטכניקות המקובלות לקידום היכולת והידע המקצועי של עובדי הוראה. מחקרים רבים מתמקדים באינטראקציה בין המנטורים למורים מחוץ לכיתת הלימוד (למשל המחקר שהוצג לעיל). עם זאת, חלק משמעותי מעבודת המנטורינג אמור להיעשות בתוך כיתת הלימוד בעת שהתלמידים נוכחים. המחקר הנוכחי בחן כיצד מורים המשמשים כמנטורים תופסים את תפקידם בתוך כיתת הלימוד ואת תפקידם מחוצה לה.

כדי לענות על שאלות אלו נקטו כותבי המאמר – שרה קאבנאו ושותפותיה לכתיבה – שיטת מחקר איכותנית. כלי המחקר שבהם השתמשו היו ראיונות עם 27 מורים מנטורים מ־4 תוכניות למורים מובילים מרחבי ארצות הברית. החוקרים גם ערכו עם המנטורים פעילות שבה הגיבו המנטורים לדוגמה קצרה (וינייטה) שהוצגה בפניהם. המנטורים שרואיינו הגיעו ממגוון רחב של תחומי ידע ומאזורים שונים (אם כי עירוניים כולם) בארצות הברית וכן מרקעים חברתיים, אתניים וכלכליים שונים.

לאחר איסוף החומרים, ניתחו אותם קוואנאו ושותפותיה בשלושה שלבים: ראשית, רוכזו הנתונים לגבי העדפות המנטורים לשימוש או לאי־שימוש בטכניקות חניכה והוראה שונות. שנית,מתוך התשובות של המנטורים נבחנו המטרות והנימוקים שבהם השתמשו כדי להצדיק את תפיסותיהם לגבי החניכה – מהן התוצאות הרצויות והלא־רצויות שכיוונו להשיג. לבסוף, נותחו הסיבות לסיבות – החוקרים ריכזו מתוך הראיונות והמצבים את הסיבות שבגינן המנטורים ראו תוצאות מסוימות כרצויות ואחרות כבלתי־רצויות.

הממצא המעניין הראשון שעלה מניתוח של תגובות המנטורים עלה כבר בשלב החלוקה לקטגוריות. בעוד החוקרים חילקו בתחילה את התגובות ל־2 סוגים של מצבים – בתוך הכיתה ומחוצה לה – עלתה מהתגובות קטגוריה שלישית – מצבים שעשויים להתרחש הן בכיתה והן מחוצה לה. 

בבחינת העדפותיהם של המנטורים, נמצא כי רוב המנטורים העדיפו פעילויות משותפות עם המורה שמתרחשות מחוץ לכיתת הלימוד. דוגמאות לפעולות כאלה הן מסירת משוב למורה על השיעור, תכנון משותף של יחידת לימוד ושיפוט והענקת ציונים יחד לעבודת התלמידים. ההסבר להעדפת פעילויות אלה היה שהן העניקו למנטורים הזדמנות לדון עם המורים המונחים בפרקטיקות ההוראה הנכונות, לתת משוב והצעות בונות, לסייע בתכנון שיעורים וכן הלאה.  

לעומת זאת, המנטורים העדיפו פחות פעילויות הנחיה שנעשו בתוך הכיתה ובזמן השיעור, כמו כתיבה על הלוח או ניסוח מחדש של בעיה שהמורה כתב ונתינת הסבר בעת השיעור לתלמיד מתקשה, שכן הם תפסו אותן כמסכנות את המנהיגות הבעלדית של המורים המונחים בכיתה וכמערערות על סמכותם בעיני תלמידיהם. הסבר נוסף שחלק מהמנטורים נתנו לאי־העדפת פעילויות אלה היה אובדן ההזדמנות למורים המונחים ללמוד משגיאותיהם.

לבסוף, לגבי הקטגוריה השלישית של פעילויות – אלו העשויות להתרחש הן תוך כדי השיעור והן מחוצה לו – ככלל, עלה יחס של הערכה לפעילויות הללו, אולם רוב המנטורים ציינו שהם נקטו אותן בפועל לעיתים נדירות או נדירות מאוד. דוגמאות לפעילויות כאלו היו צפייה בווידאו של שיעור עם המורה והענקת משוב מיידי על פעולותיו, לקיחת המורה הצידה כדי לגבש איתו אסטרטגיות לניהול עבודה בקבוצות והשתתפות במעקב אחר השתתפות התלמידים בכיתה. המנטורים הסבירו את גישתם החיובית לפעילויות אלה בכך שהסמיכות לשיעור נתפסה כמאפשרת הבנה והדגמה טובות יותר של הנקודות החיוביות והשליליות בעבודת המורה.