מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
לשכת המדען הראשי
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה לרשימה

מה הם המאפיינים אשר תורמים לפיתוח מקצועי של מורים?

share
שתפו עמוד:
מה הם המאפיינים אשר תורמים לפיתוח מקצועי של מורים?
פורסם בתאריך: 25.04.2022
נושא: אוטונומיה, הכשרה ופיתוח מקצועי, הערכה, מעמד המורה, מקצועות מדעיים, פיתוח מיומנויות ויכולות, שיטות הוראה
השתתפו בכתיבת הסקירה: אלון, ס., קפלן, ר., ליטמנוביץ, ע., בוברובסקי, ע.

פיתוח מקצועי של צוותי הוראה לאורך שנות עבודתם הינו חיוני לצורך קידום מערכות חינוך. בדומה לתהליכי פיתוח מקצועי בתחומים אחרים בהם נדרשת מיומנות גבוהה וידע עדכני, גם מקצוע ההוראה דורש למידה נמשכת, על מנת שמורות ומורים יוכלו לפעול באופן מיטבי. הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית של משרד החינוך מציגה שני מחקרים בנושא זה.

הנחה משותפת נוספת לשתי הסקירות היא, שפיתוח מקצועי מתמשך של צוותי הוראה לאורך הקריירה מקדם גם שוויוניות במערכות חינוך. זאת משום שהוא מתמקד, בין היתר, בצמצום פערי ידע ומיומנויות בתוך הכיתה. המאמר הראשון ערך מטא-אנליזה על מנת לבחון אפקטיביות של תוכניות פיתוח מקצועי בתחומי המדעים. המאמר השני בחן מה הם המאפיינים של תוכניות פיתוח מקצועי שנמצאו כאפקטיביים.

חיזוק בסיס המחקר על אודות המאמצים לשיפור ההוראה: מטה-אנליזה

Strengthening the research base that informs STEM instructional improvement efforts: A meta-analysis.

מטא-אנליזה שנערכה בארצות הברית בחנה תוכניות לפיתוח מקצועי של צוותי הוראה במקצועות מדעיים, בטכנולוגיה, בהנדסה ובמתמטיקה (תחומי ה-STEM, Science Technology Engineering Mathematics). במסגרת המחקר, נותחו 95 מאמרים שעסקו בתוכניות לפיתוח מקצועי בתחומים אלו, ובהשפעתן על הישגי התלמידים של מורות ומורים, שהוכשרו במסגרתן.

החוקרים מצאו שתי אסטרטגיות עיקריות לטיוב איכות ההוראה בתחומי ה-STEM:

  1. פיתוח מקצועי של מורות ומורים, אשר נועד לטייב או לפתח היבט כלשהו בהוראה שלהם, ו-
  2. פיתוח תוכניות לימוד חדשות אשר מעצבות את ההוראה אגב עיצוב התוכן הנלמד.

החוקרים מציינים שבפועל תוכנית לפיתוח מקצועי עשויה לכלול את שתי האסטרטגיות.

נמצא כי התוכניות לפיתוח מקצועי כוללות בדרך כלל הכשרה בתחומי הידע הנלמדים, אך חלקן כוללות התייחסות לדרכי הוראה, ולאופנים בהם תלמידים מפנימים ידע או מסיקים מסקנות באמצעותו. תוכניות אלו כוללות בדרך כלל רכיב של הכשרה קבוצתית, לצד ליווי פרטני. חלקן מכוונות להשפיע על תפיסות מורות ומורים ביחס לתפקידם, הן כמוסרי ידע ומפתחי ידע והן כמחנכים. חלק מהתוכניות כוללות סדנאות ומפגשי מורים לצורך העלאת אתגרים ושימוש בניסיון הקבוצה למצוא פתרונות.

נמצא כי תוכניות המתמקדות בתוכן (למשל במתמטיקה), מביאות לשיפור משמעותי בהישגי התלמידים, ביחס לתוכניות אחרות. תוכניות אלו סייעו למורים לערוך שימוש מיטבי בתוכניות הלימוד הקיימות. חלקן התמקדו בשיפור הידע של המורים בתחומי הלימוד שלהם. גם תוכניות שהתמקדו בטיוב ההבנה של מורים על תהליכי למידה בקרב תלמידים, הביאו לשיפור בהישגי תלמידים. לעומתן, תוכניות פיתוח מקצועי, אשר התמקדו בדרכי הוראה או בטכניקות לניהול כיתה, לא נמצאו מתואמות עם שיפור בהישגי תלמידים.

מקורות

Lynch, K., Hill, H. C., Gonzalez, K. E., & Pollard, C. (2019). Strengthening the research base that informs STEM instructional improvement efforts: A meta-analysis. Educational Evaluation and Policy Analysis, 41(3), 260-293.

שיפור הלמידה המקצועית של המורים בקנה מידה רחב

Improving Teacher Professional Learning at Scale.

מחקר זה נפתח בהצגת הפרדוקס המלווה את הפיתוח המקצועי של צוותי הוראה: מחד, מחקרים מראים כי תוכניות לפיתוח מקצועי (Professional Learning, PL) עשויות לטייב באופן משמעותי את כישורי המורות והמורים ואת הישגי תלמידיהם. מאידך, כאשר תוכניות אלו מופעלות בקנה מידה מערכתי, קשה להצביע על מתאם בינן לבין שיפור הישגים של תלמידים. למעשה, בפחות ממחצית מתוכניות הפיתוח המקצועי במתמטיקה ובמדעים, שנסקרו על ידי החוקרים, נמצאה השפעה חיובית על הידע והכישורים של המורות והמורים שהשתתפו בהן. יתרה מזאת, רק בשליש מתוכניות הפיתוח המקצועי נמצא מתאם עם שיפור הישגים של התלמידים.

תוכנית לפיתוח מקצועי של מורות ומורים מוגדרת במחקר זה, כתוכנית למידה שנועדה לטייב את ההוראה של צוותי הוראה ואת יעילות עבודתם עם תלמידים. התוכנית עשויה להתמקד בתוכן (מה מורות ומורים יודעים ויכולים ללמד) או באופן (מהן מיומנויות ההוראה של מורות ומורים ומהן שיטות ההוראה בהם הם משתמשים).

החוקרים מציעים שהטמעה של תוכניות לפיתוח מקצועי מצליחה כאשר מורות ומורים מפתחים מחויבות כלפי הצורך ללמוד ולהתחדש, כאשר גורמים מעניקים להם תחושת שיתוף בקידום העצמי שלהם, כאשר מלמדים אותם על האופנים בהם תלמידים לומדים וכאשר מציגים להם כלים מעשיים.

בהמשך לכך, החוקרים מציעים לעגן סדרה של חקרי-מקרה, העוסקים בשאלות הרלוונטיות ביותר לצורכי הלמידה של מורות ומורים, כפי שהמורים עצמם מגדירים אותם. הצעה נוספת של החוקרים היא לייצר תשתית מחקר משותפת לאנשי ונשות מחקר וספקי תוכניות לפיתוח מקצועי. שיתוף פעולה כזה, אם ימומש תוך שימוש בכלים סטנדרטיים לאיסוף נתונים, יוכל לספק במהירות יחסית מסקנות על הבטים תוכניים והבטים תהליכיים שנחשבים כמועילים ויעילים בעיצוב תוכניות פיתוח מקצועי.

מקורות

Hill, H. C., Papay, J. P., Schwartz, N., Johnson, S., Freitag, E., Donohue, K., … & Williamson-Zerwic, B. (2021). Improving Teacher Professional Learning at Scale.