מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
לשכת המדען הראשי

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה לרשימה

כיצד ניתן להבטיח גיוס של מועמדות ומועמדים ראויים לתפקידי הוראה?

share
שתפו עמוד:
כיצד ניתן להבטיח גיוס של מועמדות ומועמדים ראויים לתפקידי הוראה?
פורסם בתאריך: 22.3.22
נושא: הכשרה ופיתוח מקצועי, הערכה, מדיניות ומנהל, מנהלות ומנהלים, מורות ומורים, מעמד המורה
השתתפו בכתיבת הסקירה: אלון, ס., קפלן, ר., בוברובסקי, ע.

פרופ' לי שולמן, מחוקרי החינוך הוותיקים והבולטים בעולם, אמר פעם: "מורים עובדים קשה יותר ממנתחי מוח". על רקע ההבנה כי תפקיד המורה הינו מורכב ודורש יכולות ומיומנויות מסוגים שונים, עולה השאלה כיצד ניתן להבטיח גיוס של מועמדים מתאימים לתפקיד?

הסקירה היומית של לשכת המדען הראשי מציגה שני מחקרים העוסקים בדרכים לטיוב תהליכי גיוס מורים ופרחי הוראה. המחקר הראשון ערך סקירה של 32 מחקרים שבחנו תהליכי מיון ויעילותם. עולה כי הערכת המוטיבציה של המועמד לתפקיד ההוראה, לצד מדדים לא-אקדמיים נוספים, הייתה אינדיקציה להצלחתו של המורה בפועל, באותה מידה שממוצע הציונים שלו בלימודי ההוראה היווה אינדיקציה להצלחתו. המחקר השני, שבוצע בארצות הברית, בחן האם מודל כלכלי לגיוס כוח אדם עשוי לשפר את יכולתם של בתי ספר להתחרות על המורים האיכותיים, וגילה שהמציאות מורכבת יותר מהמודלים הכלכליים.

בחירת מורים ומתכשרים להוראה: סקירה

Selecting teachers and prospective teachers: A meta-analysis

מחקר זה משנת 2019 טוען כי על אף ההכרה הנרחבת בחשיבות מאפייניו האישיים של המורה להצלחת תלמידים ולהצלחת מערכת החינוך, עד כה הוקדשה תשומת לב מועטה לסוגיית גיוס המורים. לטענת החוקרים, התוצאה היא מחסור במדדים שנחקרו ונבדקו, על בסיסם ניתן לגייס מורים לתוכניות להכשרת מורים ו/או להעסקה.

הצורך במיון נובע ממאפיינים של מערכת הכשרת המורים ותפקיד המורים. ראשית ישנו צורך לוודא שאנשים שאינם מתאימים לא יכנסו לתוך מערכת החינוך, שנית, מספר המקומות בהכשרה מוגבל ולבסוף, מיון נכון בתחילת ההעסקה עשוי להועיל בהשמת המורה לתפקידים מתאימים וליצירת אופק מקצועי מותאם אישית. מרבית תהליכי המיון מתמצים בציון שמייצג את ההערכה לגבי הצלחת המועמד כמורה בעתיד.

החוקרים, קלאסן וקים, בחנו 32 מחקרים שבהם היה תיאור של תהליך מיון (אם להכשרה ואם להעסקה ראשונית כמורה( ומדד כלשהו של הצלחת המורה בפועל (הצלחת המורה בפועל נאמדה על פי מדדים חיצוניים, כמו ציונים של התלמידים, ולא על בסיס סובייקטיבי כמו שאלון שמילאו המורים). כך, ביקשו החוקרים לאתר האם המדדים השונים ששימשו לחיזוי הצלחת המועמד כמורה אכן היו תקפים והצליחו לנבא את הצלחת המורה.

מהשוואת הנתונים התברר כי מדדים אקדמיים ומדדים בלתי-אקדמיים היו יעילים באותה מידה בחיזוי הצלחת המורים. המדדים האקדמיים שנבדקו כללו הישגים לימודיים בתיכון, ממוצע ציונים באוניברסיטה וציון במבחן מיומנויות עיוניות בסיסיות (Praxis Core Academic Skills Test ) המועבר בארצות הברית בקרב המבקשים להתקבל ללימודי הוראה. המדדים הבלתי אקדמיים התבססו על ראיונות ודרכי התרשמות נוספות מהמועמדים. מדדים אלו כללו הערכה של המוטיבציה של המועמדים, עמדותיהם האישיות ביחס לחינוך והוראה, ואף סט הערכים והאמונות שלהם.

כאמור, נמצא כי המדדים האקדמיים והבלתי אקדמיים היו יעילים באותה מידה לחיזוי הצלחת המועמד כמורה בפועל. אולם, החוקרים מציינים כי בכל מקרה החיזוי הינו מוגבל למדי. לשיטתם של החוקרים יש צורך במחקר נוסף בנושא על מנת לפתח כלים לחיזוי הצלחת מועמדים להוראה כמורים.

מקורות

Klassen, R. M., & Kim, L. E. (2019). Selecting teachers and prospective teachers: A meta-analysis. Educational Research Review, 26, 32-51.

היצע מקומי, דינמיקה עונתית, ופוטנציאל לא ממומש בהעסקת מורים

Local Supply, Temporal Dynamics, and Unrealized Potential in Teacher Hiring

מחקר שנערך בבוסטון בחן תיאוריות של ניהול וגיוס כוח אדם בשוק העבודה בהקשרים של כוח ההוראה המקומי. החוקרים הדגישו את חשיבות גיוס העובדים להצלחת מקום עבודה והזכירו אימרה מקובלת בתיאוריה הכלכלית כי "בחירת העובד הנכון היא חשובה יותר מהנעת העובד להציג יכולת טובה לאחר שהוא כבר התקבל לעבודה."

מערכת החינוך הציבורית בבוסטון מספקת קרקע נוחה במיוחד לבחון תיאוריות ומודלים כלכליים לגיוס עובדים כיוון שלבתי הספר מוענקת אוטונומיה רבה בהעסקת מורים. תהליך גיוס המורים לשנת הלימודים, המתחילה ב-1 בספטמבר, מתחיל כבר ב-1 במרץ באותה שנה. במרבית המחוזות בארצות הברית תהליך גיוס המורים מתחיל רק במאי או אף ביוני, כאשר לפני תהליך הגיוס נעשים מהלכים למיצוי כוח האדם הקיים כמו מכרזים פנימיים או העברת מורים מבית ספר אחד לבית ספר אחר.

על פי התיאוריה של המודלים הכלכליים העומדים בבסיס מחקר זה, ניתן להניח כי בתי ספר אשר ימהרו ויגייסו כוח אדם להוראה יהנו מיתרון ו"ירוויחו" את המורים הטובים יותר. זאת מכיוון שהם יוכלו לבחור את המורים שלהם מתוך מאגר מועמדים גדול יותר.

הממצאים שעלו ממחקר זה בתהליך בחינת הליכי הגיוס ותפקוד המורים ב-129 בתי ספר ציבוריים בארצות הברית לא עלו בקנה אחד עם תחזיות המודלים הכלכליים וההגיון שהם מציעים. נמצא כי בתי הספר שהחלו את גיוס המועמדים מוקדם יותר מאחרים משכו מספר רב של מועמדים, אך לא הצליחו לגייס מורים בעלי כישורים טובים יותר מבתי הספר שהחלו בגיוס מאוחר.

עם זאת, החוקרים הזכירו שישנם ממצאים ממחקרים קודמים על כך שמורים שמגוייסים להוראה לאחר תחילת שנת הלימודים מתקשים לעיתים קרובות בתפקידם ובטיוב עבודתם בבית הספר, לעומת עמיתיהם. על כן, בעוד שלא נמצאה עדות אמפירית ליתרון שבגיוס מוקדם, החוקרים ממליצים להימנע מגיוס מאוחר.

מקורות

James, Jessalynn, Matthew A. Kraft, and John Papay. (2022). Local Supply, Temporal Dynamics, and Unrealized Potential in Teacher Hiring. (EdWorkingPaper: 22-518). Retrieved from Annenberg Institute at Brown University: https://doi.org/10.26300/1yfe-gs84