כיצד ניתן להתמודד עם בריונות רשת?
כיצד ניתן להתמודד עם בריונות רשת? אילו אסטרטגיות עשויים מוסדות חינוך לאמץ על מנת להתמודד באופן אפקטיבי עם תופעה חמורה, מזיקה ורחבת היקף זו? מתברר כי המחקר בנושא הוא מועט. אולם מהמעט שיש ניתן ללמוד שפיתוח תוכניות התערבות ממוקדות בנושא בריונות ברשת, מבוססות כיתה ו/או בית ספר, עשויות לצמצם את היקף התופעה וחומרתה.
הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית במשרד החינוך מציגה היום שני מחקרים בנושא בריונות רשת. הראשון, שנערך בישראל, בחן את תוצאותיה של תכנית התערבות, ומצא כי היא הביאה להפחתת תופעת הבריונות בוואטסאפ. השני ערך סקירה שיטתית של מחקרים אודות תוכניות התערבות כנגד בריונות רשת. נמצא שתוכניות התערבות עשויות להפחית את מספר התלמידים הנוהגים בבריונות, וכן את מספר הקורבנות.
בריונות ברשת בקבוצות וואטסאפ כיתתיות: הערכה של תכנית התערבות בבתי ספר יסודיים ובחטיבות ביניים בישראל
לדברי כותבות המחקר, 31% מבני הנוער בגילאי ד'-י"ב בישראל דיווחו כי חוו בריונות בוואטסאפ. החוקרות מציינות כי בשנים האחרונות בתי הספר נעשו יותר ויותר מודעים לסיכון הכרוך בבריונות ברשת בכלל ובוואטסאפ בפרט, ומפעילים תוכניות התערבות שונות. אולם, יעילותן של תוכניות אלה כמעט ולא נבדקה מחקרית.
בריונות באמצעות וואטסאפ עלולה להתבטא ב-4 דרכים:
- אלימות מילולית נגד ילד/ה
- אלימות קבוצתית- למשל פתיחה של קבוצה נגד ילד/ה
- אלימות ויזואלית- שימוש בתמונות לפגיעה בילד/ה
- קבוצה סלקטיבית- נידוי של ילד/ה מהקבוצה.
תוכניות התערבות נגד בריונות ברשת עשויות לכלול: העלאת מודעות לבריונות ולתוצאותיה, ביטול הניתוק המוסרי (moral disengagement) המתרחש במצבים של פגיעה ברשת, הגברת האמפתיה, הגברת מעורבות הורית, השפעה על עמדות המשתמשים ופיתוח נורמות וציפיות התנהגותיות.
מחקר זה בחן את תוצאותיה של התערבות רחבת היקף להפחתת בריונות ברשת ולשיפור נורמות השימוש בקבוצות וואטסאפ כיתתיות, אשר נערכה בבתי ספר. במחקר נאספו נתונים מ-52 כיתות ב-12 בתי ספר ממלכתיים בישראל בכיתות ד'-ח' אשר השתתפו בתכנית. בסך הכל ענו על שאלונים 1,402 תלמידים.
תוכנית ההתערבות כללה שיעור שבועי במשך שמונה שבועות שהוקדש לנושא. השיעורים הועברו על ידי מורי בית הספר. התכנים בשיעור כללו הגדרה של התופעה, התמקדות בתפקידם של העומדים מן הצד (by standers), היכרות עם החוק בנושא, פיתוח יכולת הערכה של התנהגות ושיח פתוח.
תוצאות המחקר הצביעו על ירידה משמעותית בתופעת הבריונות בוואטסאפ, הפחתה שהוערכה בכ-5%. נמצא שיפור משמעותי באקלים בכיתה ובקבוצות הוואטסאפ הרלוונטיות. בין השאלון שמולא לפני התכנית ולאחריה נמצא שהשכיחות של בריונות בוואטסאפ ירדה כמו גם מידת הבריונות ומספר התלמידים שנחשפו אליה. ירידה משמעותית נרשמה בשימוש באלימות מילולית בוואטסאפ. בנוסף, השיפור בנורמות השימוש בוואטסאפ נמצא במתאם חיובי עם ירידה בבריונות בוואטסאפ. התוצאות היו עקביות בכל הגילאים.
מקורות
Aizenkot, D., & Kashy-Rosenbaum, G. (2018). Cyberbullying in WhatsApp classmates’ groups: Evaluation of an intervention program implemented in Israeli elementary and middle schools. New Media & Society, 20(12), 4709-4727.
האם התערבויות כנגד בריונות-רשת הן יעילות? סקירה שיטתית
סקירה שיטתית זו, שפורסמה בשנת 2019 בכתב עת אקדמי המוקדש לחקר האלימות, בחנה 24 מאמרים אודות התערבויות שנועדו להפחית את תופעת הבריונות ברשת, ונחקרו לעומק. המאמרים, שפורסמו כולם בין 2012 ל-2019, בוססו על מחקרים שכללו מאות משתתפים לכל הפחות, ובחלק מהמקרים – אלפי משתתפים.
תוכניות ההתערבות שתוארו במחקרים נוהלו בבתי ספר באירופה, אוסטרליה וארצות הברית. חלק מתוכניות ההתערבות היו קצרות טווח וחלקן ארוכות טווח.
חלק מתוכניות ההתערבות היו מבוססות על תוכניות התערבות בינלאומיות מוכרות (כמו תכנית Olweus הנורבגית, עליה ניתן לקרוא יותר בסקירה יומית קודמת), וחלקן פותחו באופן מקומי. כל התוכניות היו ממוקדות בבריונות רשת, וראו בכיתה ו/או בבית הספר כנקודת המוקד של ההתערבות החינוכית. מרבית המחקרים בוססו על שאלונים עצמיים אותם מילאו התלמידים באופן עצמאי, לפני במהלך ואחרי המחקר.
מסקנות הסקירה מעלות כי תוכניות התערבות כנגד בריונות רשת הן יעילות בצמצום התופעה. בממוצע, כלל תוכניות ההתערבות שנסקרו השיגו הפחתה של 9%-15% בהשתתפות בבריונות רשת כמבצע (פוגע), והפחתה של 14%-15% בקורבנות של בריונות רשת.
המאמר מסיק מהנתונים שעולים מהסקירה מספר המלצות לאנשי מדיניות ומחקר:
- התערבויות חינוכיות הן יעילות כנגד תופעת בריונות הרשת. לכן, יש להקדיש משאבים לפיתוח תוכניות, הכשרה והטמעה של תוכניות אלו.
- המחקר אודות תוכניות הההתערבות חסר מאד, ואין ממצאים מספקים לגבי מה הופך תוכניות ליעילות יותר או פחות.
מקורות
Gaffney, H., Farrington, D. P., Espelage, D. L., & Ttofi, M. M. (2019). Are cyberbullying intervention and prevention programs effective? A systematic and meta-analytical review. Aggression and violent behavior, 45, 134-153.