מחקרים בתקופת הקורונה
סדרת תוכן זו מאגדת בתוכה את ממצאיהם של כ-30 מחקרים קצרי טווח שנערכו בתקופת הקורונה. ניתן לעיין בדו"חות המלאים או בממצאים של כל מחקר על קצה המזלג.
תקופת הקורונה השפיעה ועודנה משפיעה על כל היבט של התהליך החינוכי ומייצרת אתגרים עצומים אך גם הזדמנויות עבור צוותי החינוך, תלמידים, תלמידות, מורים ומורות. אתגרים אלו חיזקו את הצורך ביצירת בסיס ידע ונתונים מהיר אשר ייתן מענה לקובעי המדיניות וצוותי החינוך בנוגע להיבטים שונים בעולמות החינוך שהושפעו מהמגפה והשלכותיה. על מנת לענות על הצורך ולגבש בסיס ידע רחב ומהימן לשדה החינוכי, לשכת המדען הראשי של משרד החינוך הזמינה חוקרים וחוקרות להגיש הצעות למחקרים קצרי טווח. במסגרת שני קולות קוראים למחקר מומנו מחקרים אשר עסקו בהיבטים שונים של השפעות הקורונה על מערכת החינוך.
צוותי חינוך
-
התמודדות צוותי הוראה עם משבר מגפת הקורונה: שלוֹמוּת, גורמי פגיעות וחוסן בזרמים הממלכתי, הממלכתי-דתי והערבי
-
שלומות ורווחה נפשית בקרב מורים המלמדים בבתי ספר יסודיים במהלך הגל הראשון והשני של הקורונה
-
אתגרים ומשאבים בשימור ופיתוח רווחה נפשית ותפקוד של מורים מבתי ספר יסודיים ממלכתיים וממלכתיים דתיים יהודים בתקופת הסגר השלישי
תלמידים
-
ההשפעה המתמשכת של תקופת הקורונה על רווחתם הנפשית והתפקודית של בני נוער בישראל: מחקר אורך עם היבט בינלאומי
-
עושים תנועה בסגר - גמישות בפעולה: הפרקטיקות החינוכיות בתנועות הנוער בעת הקורונה
-
לא יוצאים מהמסך: הקשר בין שימוש במסכים בתקופת הקורונה, פרקטיקות הוריות, ותפקוד רגשי ואקדמי בקרב תלמידי כיתות ה'-ט' בחינוך הממלכתי
פיתוח מקצועי
-
מאפייני ידע התנסותי של מורים מובילים לכימיה ואנגלית בתקופת הקורונה: לקראת פיתוח מודל להדרכה והכשרה להתנסות מעשית במרחב המקוון
-
מאפייני תהליכי פיתוח מקצועי להוראה מקוונת ומאפייני פעילויות הוראה של מורים בבתי ספר יסודיים בתקופת סגרי הקורונה
-
מאפייני תהליכי פיתוח מקצועי להוראה מקוונת בבתי ספר יסודיים דוברי עברית
פדגוגיה
-
היבטים רגשיים- חברתיים בהוראה מקוונת בקרב מורים בכיתות ד'- עד י' בתקופת הקורונה
-
היבטים תרבותיים- חברתיים של ארגון הוראה ולמידה מרחוק באמצעות טכנולוגיה בתקופת חירום: בתי ספר יהודים ובתי ספר ערבים בירושלים
-
השפעת למידה מתוקשבת בתקופת הקורונה על הפערים הלימודיים של ילדים עם קשיי למידה בחשבון